Ordys Andrzej

dr hab. inż. Andrzej Ordys, profesor uczelni

Instytut Automatyki i Robotyki

e-mail: andrzej.ordysSPAMFILTER@pw.edu.pl

telefon: (+22) 234 8403

pokój: 255

Opis tematyki badawczej/wdrożeniowej

Jestem pracownikiem Politechniki Warszawskiej od 2019 roku, w ramach projektu Polskie Powroty (Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej), pod tytułem: Zaawansowane sterowanie systemów cyber-fizycznych; z zastosowaniem do systemów motoryzacyjnych i robotyki.

Technologie leżące u podstaw systemów cyber-fizycznych obejmują: bezprzewodowe sieci czujników pomiarowych, protokoły komunikacyjne, rozproszone systemy sterowania i przetwarzanie informacji w chmurze. Istnieje wiele obszarów zastosowań, na przykład systemy motoryzacyjne - optymalizacja układu napędowego pojazdów hybrydowych, współpracujące systemy robotyczne do inteligentnej produkcji, systemy robotyczne do zastosowań medycznych (chirurgia robotyczna), rozproszone wytwarzanie energii (np. turbiny wiatrowe), inteligentne domy, żeby wymienić tylko kilka ...

Mój projekt poświęcony jest analizie systemów cyber-fizycznych, opracowywaniu algorytmów do wykrywania zakłóceń (cyberataków) i odpornych algorytmów sterowania (resilient control) dla takich systemów. Badania łączą dyscypliny sterowania, komunikacji i inżynierii oprogramowania.

 

Tematyka moich prac badawczych również obejmuje:

  • Sterowanie predykcyjne i inne zaawansowane metody sterowania,
  • Metody i algorytmy oceny jakości układów sterowania,
  • Symulacja i modelowanie,
  • Algorytmy przetwarzania obrazów,
  • Metody kształcenia inżynierów, zwłaszcza z zakresu układów sterowania.

Z zastosowaniami między innymi w przemysłach: energetycznym, petrochemicznym, motoryzacyjnym, obronnym.

Osiągnięcia naukowe/wdrożeniowe

Jestem autorem/współautorem

  • trzech książek/ monografii naukowych (Springer Verlag),
  • siedmiu rozdziałów w książkach, w tym, na przykład: Predictive Control w: The Control Handbook (CRC Press)
  • około 150-ciu artykułów w czasopismach i w materiałach konferencyjnych.

Moje publikacje są zamieszczone w międzynarodowych bazach takich jak: Google Scholar, Scopus, Web of Science, Research Gate. Przykładowo, w Research Gate mam 1105 cytowań i moje publikacje były czytane 41675 razy; mam tez 139 „followers”.

 

Jestem członkiem międzynarodowych profesjonalnych organizacji:

Fellow, The Institution of Engineering and Technology z siedziba w Londynie (poprzednio znane pod nazwa IEE),

Senior Member, The Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), (USA),

Senior Fellow, The Higher Education Academy (HEA) (UK),

Mam również tytuł: Chartered Engineer (CEng) (UK).

 Jestem edytorem dwóch międzynarodowych czasopism naukowych: International Journal of Adaptive Control and Signal Processing (Wiley), Journal of Advanced Control for Applications (Wiley).

Jestem również zarejestrowanym ekspertem powoływanym do oceniania programów badawczych Unii Europejskiej.

 Bralem udział jako koordynator lub członek konsorcjum w ponad trzydziestu projektach badawczych, finansowanych przez: Unie Europejska, agencje rządowe (przeważnie w UK) oraz przez przemysł. W zależności od typu akcji i źródła finansowania, projekty te charakteryzował różny “Technology Readiness Level” (TRL), od czysto teoretycznych, do takich, które zostały wdrożone w instalacjach przemysłowych.  Przykłady projektów:

Fuel Consumption Reduction with Predictive Control Algorithms in Trucks (TRL 7-8),

Non-linear Predictive Control and Industrial Applications (TRL 2-3),

Innovative Powertrain Control System of a Premium Vehicle (TRL 4),

Optimising Petrochemical and Process Plant Output Using New Performance Assessment and Benchmarking Tools (TRL 3-4),

Embedded Control and Estimation for High Precision Positioning Systems (TRL 5-6).

 

Jestem współautorem jednego patentu w dziedzinie zaawansowanego sterowania samochodem (wspólnie z inżynierami z MAN).

Współpraca międzynarodowa

Z racji mojej wieloletniej pracy za granica, mam kontakty z wieloma uczelniami, a także z organizacjami przemysłowymi w: Wielkiej Brytanii, innych krajach Unii Europejskiej, USA, również w innych krajach. Efektami takiej współpracy były wspólne publikacje, organizacja specjalnych sesji na konferencjach lub wspólne składanie wniosków i realizacja projektów badawczych.

Preferowana tematyka dyplomowania

Jestem zainteresowany prowadzeniem prac dyplomowych związanych z szeroko rozumiana tematyka mojego projektu, a więc: z systemami cyber-fizycznymi, sterowaniem w systemach motoryzacyjnych, w systemach zrobotyzowanej produkcji, pojazdów autonomicznych i robotyką medyczną.

Jestem zwolennikiem uzgadniania tematu i zakresu pracy wspólnie ze studentem. W trakcie prowadzenia/ opieki nad praca staram się zapewnić studentowi maksimum swobody w podejmowaniu decyzji i planowaniu pracy.

Tytuły ostatnich obronionych prac dyplomowych

  • Vehicle Mass Estimation (project supported by Jaguar Land Rover) awarded distinction, Kingston University London,
  • Formula Student Design, Kingston University London,
  • Active suspension system, Kingston University London,
  • Modelling and simulation of car dynamics, awarded distinction, Kingston University London,
  • Fuzzy logic controller design for a laser scanner system, awarded distinction, Strathclyde University,
  • Development of a control scheme for a process example with multivariable characteristics, awarded distinction, Strathclyde University,
  • Minimum-variance measures of control system performance, awarded distinction, Strathclyde University,
  • Industrial Predictive Control for Crude Oil Installation (project supported by INNOGY plc.), Strathclyde University.

O sobie prywatnie

Aktywności: pływanie, wycieczki górskie, golf.

Słuchanie: electronic i progressive rock.

Oglądanie: seriale kryminalne takie jak: Lewis, Midsummer Murders, Sherlock…..

Linki do materiałów dodatkowych