Nowe programy od 2025/2026
Nowy program studiów I stopnia – od roku akademickiego 2025/2026
️ Dotyczy kierunków:
- Mechatronika
- Automatyka, Robotyka i Informatyka Przemysłowa
Dlaczego zmieniamy program?
Zmieniamy, aby:
- lepiej odpowiadać na potrzeby rynku pracy,
- zwiększyć elastyczność programu i dać studentom większy wpływ na kształt swojej ścieżki edukacyjnej,
- umożliwić wcześniejszy wybór specjalności (już od 4 semestru),
- wdrożyć nowoczesne metody nauczania – Problem Based Learning (PBL) w semestrach 1, 4 i 6,
- zmniejszyć liczby egzaminów (na rzecz weryfikacji praktycznych umiejętności) - brak egzaminów w sem. 5, 6 i 7,
- uprościć strukturę programu dzięki większym modułom przedmiotowym (4 ECTS, 50 godzin dydaktycznych),
- zwiększyć możliwości wyboru przedmiotów wariantowych i specjalnościowych.
Najważniejsze zmiany
Obszar | Przed zmianą | Po zmianie |
Struktura programu | Sztywna siatka, małe przedmioty | Duże moduły przedmiotowe (4 ECTS), większa spójność |
Wybór specjalności | od 5 semestru | od 4 semestru |
Egzaminy | Egzaminy w każdym semestrze | Sem. 5–7: bez egzaminów |
Przedmioty wspólne | Zróżnicowane | Wspólna, spójna baza przedmiotów |
Metody dydaktyczne | Tradycyjne wykłady | Problem Based Learning, aktywizujące formy |
Specjalności | Ograniczone możliwości wyboru | Rozszerzony katalog + przedmioty wariantowe |
Praca dyplomowa | Trudność z pogodzeniem z praktykami | Zoptymalizowane obciążenie w 7 semestrze |
Nasze specjalności
Mechatronika:
- Elektroniczne systemy pomiarowe
- Inżynieria fotoniczna
- Internet rzeczy
- Metrologia geometryczna
- Mikromechanika
- Mikrotechnologie i nanotechnologie
- Techniki multimedialne
Automatyka, Robotyka i Informatyka Przemysłowa:
- Automatyka
- Robotyka
- Informatyka przemysłowa
Nowe podejście do uczenia się – Problem Based Learning
W wybranych semestrach (1, 4 i 6) studenci realizują projekty PBL, które rozwijają:
- umiejętności pracy zespołowej,
- kreatywność i samodzielność,
- zdolność rozwiązywania problemów technicznych w rzeczywistym kontekście.